Hoppa till sidans innehåll | Hoppa till sidans huvudnavigering
Rådhuset

Vem bestämmer i kommunen?

Sverige är en demokrati.

Demokrati betyder att människorna

som bor i landet väljer vilka som ska bestämma.
De som bestämmer kallas politiker.

Du som bor i kommunen är med och väljer
vilka politiker som ska bestämma i Falun.
De politiker som människorna väljer
är med i kommunfullmäktige.

Kommunfullmäktige väljer en kommunstyrelse
som leder kommunens arbete.
Kommunfullmäktige väljer också
vilka politiker som ska vara med i olika nämnder.

Politikernas arbete är offentligt.
Det betyder att alla kan få veta
vad de gör och bestämmer.
Det kallas för offentlighetsprincipen.

Du kan säga till politikerna vad du tycker
att de ska göra.
Du kan lämna förslag.

Här kan du läsa mer om vad politikerna gör
och hur du kan lämna förslag till dem.

 
Klicka på det ord du vill veta mer om.
Kommunfullmäktige
Kommunstyrelsen
Nämnderna
Offentlighetsprincipen
Lämna förslag till politikerna
 
© Falu Kommun 791 83 FALUN | Tel 023-830 00 | E-post info@falun.se | Webb www.falun.se | Orgnr: 212000-2221

Senast ändrad/kontrollerad 2011-10-13

Validera denna sida CSS Validera denna sida HTML 4.01!